Ελευθερώστε τις παραλίες! Τι λέει ο νόμος για ομπρέλες , ξαπλώστρες, τι ισχύει στην πράξη

 Να διαφυλαχθεί η ελεύθερη και απρόσκοπτη χρήση  των παραλιών από  όλους τους πολίτες-Οι παραλίες είναι κοινόχρηστο αγαθό- Όχι άλλη εμπορευματοποίηση – Ακόμη και η υπάρχουσα ελαστική  νομοθεσία  για την παραχώρηση χρήσης τους σε επιχειρήσεις καταπατείται συστηματικά.

Ο Νόμος 2971-2001 “περί αιγιαλού και παραλίας” όπως τροποποιήθηκε  με το νόμο 4916/2022 κάνει ξεκάθαρο ότι ο αιγιαλός και η παραλία είναι κοινόχρηστα πράγματα και ανήκουν στη δημόσια κτήση.

Είναι δυνατή η παραχώρηση χρήσης σε επιχειρήσεις , χωρίς όμως, να αναιρείται η κοινή χρήση. Επίσης, δεν επιτρέπεται αποκλειστική χρήση, με μια εξαίρεση: όταν πρόκειται για “λόγους δημοσίου συμφέροντος”.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 38609 ΕΞ 2023 – ΦΕΚ 1432/Β/10-3-2023 (https://www.e-nomothesia.gr/kat…/kya-38609-eks-2023.html) που εκδόθηκε πρόσφατα καθορίζει τους όρους και προϋποθέσεις για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού προς επιχειρήσεις. Όπως επίσης καθορίζει περιορισμούς, υποχρεώσεις και απαγορεύσεις για τις επιχειρήσεις προς τις οποίες έχουν γίνει παραχωρήσεις καθώς και τις υποχρεώσεις των Δήμων κι των  εποπευουσών Αρχών Αστυνομίας και Λιμενικού.
Η παραχώρηση απλής χρήσης, γίνεται έναντι ανταλλάγματος προς τους Δήμους και το κράτος -με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και κατόπιν δημοπρασίας.
Τι σημαίνει ‘παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας:«Η απλή χρήση είναι κάθε χρήση που δεν παραβιάζει τον προορισμό του αιγιαλού και της παραλίας, ως κοινόχρηστων αγαθών και δεν αλλοιώνει τη φυσική μορφολογία και τα βιοτικά στοιχεία».

-Δεν πρέπει να προχωρούν σε οποιαδήποτε παρέμβαση που να αλλάζει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της παραλίας ή τη φυσική μορφολογία της.

Οι ιδιωτικές παραλίες είναι παράνομες -καθώς βάσει νόμου όλες οι παραλίες είναι κοινόχρηστος χώρος. Προέκυψαν από καταπάτηση και αδιαφορία των αρχών, ως προς τους ελέγχους, για χρόνια.

Κατάλογος υποχρεώσεων των επιχειρήσεων

Άρθρο 12:
(γ) Η ανάπτυξη των ομπρελών, ξαπλωστρών και των θαλάσσιων μέσων αναψυχής σύμφωνα με τις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου 13 του ν. 2971/2001, όπως ισχύει, μπορεί να καλύπτει μέχρι το εξήντα τοις εκατό (60%) του παραχωρούμενου χώρου, με τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση του κοινού κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα και η ύπαρξη ελεύθερης ζώνης από την ακτογραμμή πλάτους τουλάχιστον πέντε (5) μέτρων.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποιήσιμος και με τους περιορισμούς, ως προς το ποσοστό κάλυψης του αιγιαλού, που ορίζονται στην απόφαση παραχώρησης.

Οσοι μισθώνουν από το Δημόσιο αιγιαλούς και παραλίες πρέπει να ακολουθούν έναν κατάλογο  υποχρεώσεων. Ανάμεσα σε αυτές αναφέρεται:

Στο νόμο αναφέρεται ότι η παραχώρηση απλής χρήσης γίνεται αποκλειστικά για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού (πχ λειτουργία αναψυκτηρίου, εκμίσθωση θαλασσίων μέσων αναψυχής, ξαπλωστρών, ομπρελών, τραπεζοκαθισμάτων κλπ).

Απαγορεύεται η χρήση ζαρντινιερων, δαπέδων, ξύλινων περιφραγμάτων και σταθερών μεγάλων τεντών και ότι πάντα βασική προϋπόθεση είναι να εξασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση του κοινού.

-Να διατηρούν τις ελάχιστες αποστάσεις από άλλες παραχωρήσεις ή την ακτογραμμή (τουλάχιστον πέντε μέτρα)  και  να μην παρακωλύουν την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού  κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα. , να μεριμνούν για τον καθημερινό καθαρισμό του χώρου και την ασφάλεια πελατών και διερχομένων κ.ά.

«Δεν παραχωρείται η χρήση του αιγιαλού, για ομπρέλες, ξαπλώστρες, τραπεζοκαθίσματα και τροχήλατες καντίνες, όταν το μήκος ή πλάτος αυτού είναι μικρότερο των πέντε (5) μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του αιγιαλού είναι μικρότερο των εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων -εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχουν σε ισχύ άδειες λειτουργίας επιχείρησης και μέχρι τη λήξη τους”.

“Εάν στον ίδιο αιγιαλό υπάρχουν περισσότερες παραχωρήσεις για την εκμίσθωση ομπρελών και καθισμάτων, πρέπει το 50% του συνολικού εμβαδού της παραλίας που θα μείνει ελεύθερο να είναι ισοκατανεμημένο σε όλο το μήκος του αιγιαλού -ώστε οι ανεξάρτητοι λουόμενοι να έχουν πρόσβαση στην παραλία από αρκετά σημεία και όχι μόνο από ένα».

Οι όμορες επιχειρήσεις στον αιγιαλό πρέπει να αφήνουν ελεύθερη ζώνη τουλάχιστον δύο (2) μέτρων εκατέρωθεν των ορίων τους”. Η έκταση της ελεύθερης ζώνης προσμετράται στο εμβαδόν παραχώρησης

-Οι παραχωρήσεις δεν πρέπει να ξεπερνούν το 50% της έκτασης μιας παραλίας (μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποιήσιμος) και η υπόλοιπη έκταση του αιγιαλού ή της παραλίας να παραμένει ελεύθερη σε κοινή χρήση. Για τις  τις περιοχές Natura το ποσοστό του αραφωρούμενου χώρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% εφόσον δεν επηρεάζονται οι στόχοι διατήρησης για το προστατευτέο αντικείμενο.

-Τα beach bars απαγορεύονται, ωστόσο επιτρέπονται οι τροχήλατες ή αυτοκινούμενες καντίνες που είναι ‘εφοδιασμένες με σκοπό να εξυπηρετήσουν αποκλειστικά και μόνο περαστικούς, λουόμενους και γενικά τα άτομα που επισκέπτονται αυτούς τους χώρους -με υπαίθρια τρόφιμα και ποτά-, εφόσον

  • έχει άδεια λειτουργίας,
  • δεν είναι μεγαλύτερο των 15 τετραγωνικών μέτρων,
  • απέχει τουλάχιστον 100 μέτρα από εγκατεστημένες επιχειρήσεις,
  • δεν έχει τραπεζοκαθίσματα και
  • δεν έχει ηχητικά συστήματα και δεν παράγει στάθμη θορύβου άνω των 50 ντεσιμπέλ -σε όποιο σημείο των 15 τετραγωνικών μέτρων. Προφανώς δεν μπορεί να έχει προβολείς “ή άλλο έντονο φωτισμό”.

Υποχρεώσεις των Δήμων ( άρθρο 10)

Οι Δήμοι που παραχωρούν τους αιγιαλούς και τις παραλίες κρατούν το μεγαλύτερο ποσοστό της μίσθωσης, με το μικρότερο να πηγαίνει στο κράτος. Φέτος αποδίδεται κατά 70% στο Δήμο και 30% στο κράτος. Αυτή η σχέση έχει και υποχρεώσεις. Όπως:

Οι Δήμοι έχουν την υποχρέωση να μεριμνούν για τον καθημερινό καθαρισμό του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων αρμοδιότητάς τους, την τοποθέτηση καλαίσθητων δοχείων απορριμμάτων και γενικά για την εξασφάλιση της καθαριότητας και της αισθητικής του χώρου της ακτής και του περιβάλλοντος χώρου.

Οι Δήμοι υποχρεούνται να τηρούν τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 7 του π.δ. 71/2020 (Α’ 166) για την πρόσληψη ναυαγοσωστών, την διάθεση του κατάλληλου εξοπλισμού, την τοποθέτηση κατάλληλων παρατηρητηρίων ναυαγοσωστών και γενικώς για τη λήψη μέτρων προστασίας και ασφάλειας των λουομένων, των εργαζομένων και όσων γενικά κινούνται στους χώρους αυτούς.

Οι Δήμοι οφείλουν να φροντίζουν τις παραλίες και ν’ αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τα στοιχεία κάθε παραχώρησης.

Στη Διαύγεια μπορούμε να βρούμε να  πιο πρόσφατα συμφωνητικά μίσθωσης αιγιαλού που αναρτήθηκαν και να ελέγξουμε  αν τηρούνται οι όροι τους.

Οι Δήμοι, μέσω των εντεταλμένων οργάνων τους έχουν υποχρέωση, σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνουν καταπατήσεις ή αυθαίρετες επεμβάσεις επί των κοινοχρήστων χώρων, να ενημερώνουν άμεσα τις κατά τόπους Αστυνομικές Αρχές και τις Κτηματικές Υπηρεσίες, προκειμένου να φροντίσουν για τη λήψη μέτρων προστασίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.

Άρθρο 11
Υποχρεώσεις λιμενικών και αστυνομικών αρχών.

Οι αστυνομικές και λιμενικές αρχές, μέσω των εντεταλμένων οργάνων τους, έχουν υποχρέωση, σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνουν καταπατήσεις ή αυθαίρετες επεμβάσεις επί των κοινοχρήστων χώρων, να ενημερώνουν άμεσα τις κατά τόπους Κτηματικές Υπηρεσίες για τη λήψη μέτρων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.

Ποιος από τους παραπάνω περιορισμούς και υποχρεώεις των εμπλεκομένων μερών τηρείται στην πράξη;

Μια απλή βόλτα στις παραλίες όλης της χώρας- με  φωτεινές εξαιρέσεις  κάποιων δήμων που  έχουν αντισταθεί στην εμπορευματοποίηση  μας δείχνει ολοφάνερα ότι ακόμη κι αυτή η ελαστική νομοθεσία δεν εφαρμόζετι στην πράξη από τους ιδιώτες επιχειρηματίες  με την ανοχή των αρμοδίων ελεγκτικών αρχών.
Η παραβίαση των όρων παραχώρησης αιγιαλού και η παγίωση της ανομίας, βάλει ευθέως κατά του δικαιώματος των πολιτών για ελεύθερη πρόσβαση και χρήση των κοινών / δημόσιων αγαθών, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις έχει ως συνέπεια και την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και τη διατάραξη του ευαίσθητου οικοσυστήματος του αιγιαλού.

Το Δημόσιο  και οι ελεγκτικοί του μηχανισμοί έχουν την υποχρέωση να προστατεύουν  το οικοσύστημα του αιγιαλού και των παραλιών της χώρας  που όπως αναφέρεται έχουν ως κύριο προορισμό την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των πολιτών προς αυτές.

Οι Δήμοι έχουν την υποχρέωση να ενεργούν  σύμφωνα με τις αρμοδιότητές τους διασφαλίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα των παραλιών.

Οι ίδιοι οι πολίτες να γνωρίζουν  και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους ΄που η πράξη μας δείχνει ότι καταπατούνται συστηματικά  από την εκτεταμένη εμπορευματοποίηση των παραλιών μας.

Κάλεσμα της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου: Η διαφύλαξη των αιγιαλών και της παραλίας είναι καθήκον μας,

Κάλεσμα στους εισαγγελείς όλης της χώρας να θέσουν υψηλά στις προτεραιότητές τους τη διαφύλαξη της απρόσκοπτης πρόσβασης στις παραλίες απηύθυνε η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
Όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, που εστάλη στους εισαγγελείς όλης της χώρας, στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ιδιωτικές παραλίες και είναι καθήκον των εισαγγελέων να σταματήσουν όσους τυχόν έχουν περιορίσει διά της επιχειρηματικής ή άλλης παρουσίας τους την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις ακτές. Καλεί τους εισαγγελείς όλης της χώρας να επιδείξουν ιδιαίτερη αυστηρότητα σε περιστατικά «οικειοποίησης» παραλιών από επιχειρήσεις ή κατοικίες. Χαρακτηρίζει μάλιστα το ζήτημα φλέγον.
Η εγκύκλιος εστάλη από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Παναγιώτη Παναγιωτόπουλο, αρμόδιο για την εποπτεία και τον συντονισμό των εισαγγελέων της χώρας σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και των δημοσίων κτημάτων. Οπως υπενθυμίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος, ήδη από το 1940 ο νομοθέτης έθεσε σε προτεραιότητα την προστασία του αιγιαλού ως «κοινόχρηστο κτήμα», «αδυνατώντας να προνοήσει τα όσα δεινά θα υφίστατο ο αιγιαλός και η παραλία τα επόμενα χρόνια».
Η διαφύλαξη των αιγιαλών και της παραλίας είναι καθήκον μας, σημειώνει ο κ. Παναγιωτόπουλος. «Με την εισαγγελική πυγμή μας πρέπει να καταστήσουμε τοις πάσι εμφανές, έστω και διά κυρώσεων και διά πράξεων δικονομικού καταναγκασμού, ότι κύριος προορισμός των κοινοχρήστων πραγμάτων είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση του κοινού προς αυτά».

Written by

altpress.gr ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

Comments are closed.