Είδαμε την Έκθεση «Χαράγματα Μνήμης 1941-1944»

Μια μοναδική έκθεση φιλοξενείται στη Βίλα Ζωγράφου στην Αθήνα με τίτλο «Χαράγματα Μνήμης 1941 -1944», με σπάνιο εικαστικό και εκδοτικό υλικό, χαρακτικά, αφίσες, προκηρύξεις και λευκώματα, της περιόδου 1941 -1944, από τη συλλογή του Χρήστου Π. Μοσχανδρέου, που αποτυπώνουν την Κατοχή, την Αντίσταση και την Απελευθέρωση.

Στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθεί η καλλιτεχνική παραγωγή που κατέγραψε τα δεινά του ελληνικού λαού τα χρόνια 1941-1944, ενώ παράλληλα λειτούργησε ως ένας τρόπος αντίστασης απέναντι στον κατακτητή. Σκηνές πείνας, διώξεις, βασανιστήρια, εκτελέσεις, ηρωϊκές στιγμές αντίστασης απεικονίζονται με ρεαλιστικό ή συμβολικό τρόπο σε περισσότερα από 120 χαρακτικά, ζωγραφικά έργα, αφίσες και λευκώματα που δημιουργήθηκαν μέσα στην Κατοχή ή και λίγο αργότερα.

Καλλιτέχνες όπως οι Σπύρος Βασιλείου, Κώστας Γραμματόπουλος, Χρήστος Καγκαράς, Αντώνης Κανάς, Βάσω Κατράκη, Γιάννης Κεφαλληνός, Αλέκος Κοντόπουλος, Λουκία Μαγγιώρου, Δημήτρης Μεγαλίδης, Κώστας Πλακωτάρης, Α. Τάσσος είναι οι δημιουργοί έργων υψηλής αισθητικής και ιστορικής αξίας.

Η έκθεση συνδιοργανώνεται από τη Βουλή των Ελλήνων και το Δήμο Ζωγράφου. Θα διαρκέσει έως τις 10 Νοεμβρίου 2019 και θα λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή 11 πμ-2 μμ & 6-9 μμ και Σάββατο & Κυριακή 11:00 πμ – 13:00 μμ & 18:00 μμ – 20:00 μμ.  Φιλοξενείται στο αρχιτεκτονικό κόσμημα του Δήμου Ζωγράφου ΒΙΛΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ Γ. Ζωγράφου 13, τηλ.,210 7718942, 213 2024158

Η  εκθεση  που περιλαμβάνει έργα  του Αλέκου Κοντόπουλου και ένα πίνακα μεγάλων διαστάσεων του Χρήστου Καγκαρά  στη συνέχεια θα ταξιδέψει ανά στην Ελλάδα. Θα ταν ευχής έργο να παρουσιαστεί και στη Λαμία, την καρδιά της ανταρτομάνας Ρούμελης.

«Η τέχνη, ακόμα κι όταν πραγματεύεται τα πιο σκληρά θέματα, ανακουφίζει και εκτονώνει συναισθήματα. Η αρμονία και η ομορφιά της λειτουργεί παρηγορητικά. Συγχρόνως, θυμίζει και προειδοποιεί. Τα φασιστικά μορφώματα και το ρεύμα που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, σε όλη την Ευρώπη και την Ελλάδα, μπορεί να απομονωθούν αν τα έργα, όπως αυτής της έκθεσης ‘Χαράγματα μνήμης’, να χαραχθούν μέσα μας και  να λειτουργήσουν σαν ασπίδα μνήμης, αποτρέποντας την επανάληψη παρόμοιων ολοκληρωτικών φαινομένων που οδηγούν αναπόδραστα σε μονοπάτια βίας κατά των αδύναμων κοινωνικών ομάδων, στοχοποιώντας τον ‘Άλλο’, τον ‘διαφορετικό’» υπογραμμίζει ο Νίκος Βούτσης στον κατάλογο της έκθεσης.

Ο συλλέκτης  Χρήστος Π. Μοσχανδρέου επί τριάντα πέντε χρόνια έψαχνε και αγόραζε αφίσες και τεκμήρια της περιόδου.   Σε μία εκ βαθέων εξομολόγηση για τα κίνητρά του να συλλέξει τα έργα που εκτίθενται αναφέρει ότι η επίμονη και επίπονη προσπάθεια πηγάζει από την εσωτερική ανάγκη να τιμήσει τις θυσίες των ανθρώπων της οικογενείας του.  «Επί μία ολόκληρη τριανταπενταετία ηχούν στην ψυχή μου οι αφηγήσεις για τον δεκαοκτάχρονο μαθητή Βασίλη Μοσχανδρέου που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς κατακτητές και τον αδελφό του Θανάση Μοσχανδρέου, που σκοτώθηκε στα σκοτεινά χρόνια λίγο αργότερα. Με ακολουθούν οι περιγραφές για το δράμα που έζησαν τα μέλη της οικογενείας μου, τις ταλαιπωρίες και τους διωγμούς, διότι παρέμειναν πιστοί και αμετακίνητοι στις δημοκρατικές και αγωνιστικές τους αρχές. Ανυποχώρητοι, συνεπείς και ασυμβίβαστοι. Εκείνοι που θυσιάστηκαν αλλά και όσοι συνέχισαν τον βίο τους στην οδό της αρετής, παρέμειναν συνεπείς και υπηρέτησαν το ίδιο αξιακό σύστημα. Αυτό που χαλυβδώνει την ανθρώπινη συνείδηση και μας επιτρέπει να ζούμε ελεύθεροι.» Ο Χ.Π.Μοσχανδρέου αναφέρεται ιδιαιτέρως και στον αδελφό του, αντιπρόεδρο του Αρείου Πάγου, Ανδρέα Π. Μοσχανδρέου, ο οποίος πριν φύγει από τη ζωή, το 2006, συμμετείχε στη σύνθεση που έλαβε την τιμητική απόφαση για τις αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων του Ολοκαυτώματος του Διστόμου.

Δείτε μερικά από τα έργα της έκθεσης
Ο Άρης με τους ΕΛΑΣίτες στα χιονισμένα βουνά της Ρούμελης, στον μεγάλων διαστάσεων πίνακα του Χρήστου Καγκαρά, κυριαρχεί στον εκθεσιακό χώρο.
 Η σπανιότατη αφίσα του ΕΑΜ του Κώστα Γραμματόπουλου με τον νεαρό αγωνιστή που στο δεξί χέρι κρατάει το όπλο και με το αριστερό ψηλά, σαν να δείχνει την ελπίδα, προτρέπει «Πατριώτες στα άρματα».
Στους πλαϊνούς τοίχους οι σέπιες του Αλέκου Κοντόπουλου  αποτυπώνουν σκληρά στιγμιότυπα της Κατοχής.
Απέναντι η πολύχρωμη, χαρούμενη εικόνα με την οποία αποτύπωσε ο χαράκτης Τάσσος την Απελευθέρωση της Αθήνας στην έγχρωμη ξυλογραφία του 1982.
Αφίσα του ΕΛΑΣ με την οποία προειδοποιούσε σε άπταιστα γερμανικά τους Γερμανούς στρατιώτες ότι ο Χίτλερ οδηγεί τη χώρα τους στην καταστροφή.
Οταν το ηρωικό 1821 σμίγει με την Εθνική Αντίσταση

Η σύλληψη του Αθανάσιου Διάκου

Κατοχή-Αντίσταση-Απελευθέρωση
Βάσω Κατράκη, Αθήνα 1944, 1944, Ξυλογραφία σε ιαπωνικό χαρτί,

O

Written by

altpress.gr ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

Comments are closed.