Αναθεώρηση συμβάσεων και μείωση διοδίων προανήγγειλε ο Γ. Σταθάκης

Τη δέσμευση της κυβέρνησης να μελετήσει τις συμβάσεις παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, του Ε65 και της Ιόνιας Οδού, με πρόθεση να τις αναθεωρήσει προκειμένου να επέλθει η ισορροπία που δεν έχουν οι συμβάσεις, εξαντλώντας όλα τα περιθώρια, ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού & Ναυτιλίας, Γιώργος Σταθάκης. Ο κ. Σταθάκης, προέβη σε αυτές τις δηλώσεις απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών κατά την διάρκεια της παρουσίασης των δύο νέων συμβάσεων για την λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής.

H βάση της αναθεώρησης θα είναι στην κατεύθυνση:

– της δημιουργίας ενός αναλογικού συστήματος χρέωσης

– της μείωσης των διοδίων, τα οποία χαρακτήρισε ως εξωφρενικά υψηλά και εκτός τόπου και χρόνου ως προς τη δομή τους

– της μετοχικής παρουσίας του δημοσίου στις εταιρίες παραχώρησης

-της εύλογης συρρίκνωσης του ρυθμού απόσβεσης της επένδυσης των ιδιωτών υπέρ του δημοσίου

Ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών επισήμανε ότι αποτελεί κυβερνητική δέσμευση η αναθεώρηση του πλαισίου των συμβάσεων, προς την κατεύθυνση των ηλεκτρονικών, αναλογικών διοδίων, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους χρήστες του δρόμου και με κοινωνικά κριτήρια.

Ο υπουργός Οικονομίας σημείωσε ότι «η ιδέα ότι θα φτιάχναμε ταυτόχρονα όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας μέσα σε μία δεκαετία αποτέλεσε φαραωνική σκέψη κάποιων ανθρώπων στο παρελθόν», οι οποίοι, όπως παρατήρησε, θεώρησαν ότι το τραπεζικό σύστημα και η ιδιωτική χρηματοδότηση θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν τους περιορισμούς του κρατικού προϋπολογισμού και του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων.

Αφού ο αρμόδιος υπουργός ανέφερε ότι η πολιτική των διοδίων σχεδιάστηκε με βάση τις αρχικές συμβάσεις και τις προδιαγραφές της οικονομίας πριν από το 2009, είπε πως «αυτή η δομή είναι εκτός τόπου και χρόνου». Πρόσθεσε πως και με την αναθεώρηση των συμβάσεων πριν από δύο χρόνια πρυτάνευσε η ιδέα ότι τα έργα θα αποσβεσθούν αν εξαντλήσουμε τα ανώτατα όρια των διοδίων, όπως προβλέπονται στις συμβάσεις και αν εφαρμόσουμε την πλήρη ανάπτυξη των διοδίων, και τόνισε ότι «αυτή η πολιτική είναι χωρίς νόημα τελικά».

 Όπως υπογράμμισε ο κ. Σταθάκης, μετά την κρίση του 2008 το σύνολο των αυτοκινητόδρομων χρεοκόπησε, με την εξαίρεση της Αττικής Οδού. «Όλοι οι άλλοι μπήκαν σε περιπέτειες για τον απλό λόγο ότι σταμάτησε η τραπεζική χρηματοδότηση» δήλωσε.

Αναφορικά με την Εγνατία, η οποία, όπως είπε ο κ. Σταθάκης, έχει χαμηλά διόδια – είναι μόλις το μισό σε σχέση με τους υπόλοιπους οδικούς άξονες (0,03 ευρώ ανά χλμ έναντι 0,066 ευρώ ανά χλμ) -, υπογράμμισε ότι θα διατηρηθούν τα διόδια με χαμηλές χρεώσεις για τη συντήρηση του δρόμου και ταυτοχρόνως την ανάπτυξη των κάθετων αξόνων.

Δεδομένου ότι τα διόδια των άλλων αυτοκινητόδρομων «είναι εξαιρετικά υψηλά», ο κ. Σταθάκης ενημέρωσε ότι η αναθεώρηση θα εισάγει άλλες μέριμνες: Πρώτον, τη μείωση της προβλεπόμενης απόδοσης και δεύτερον αύξηση του ρόλου του Δημοσίου ως μετόχου.

Αναφερόμενος στην παραχώρηση της Εγνατίας οδού, ο κ. Σταθάκης είπε: «Δεν έχει πάει η εταιρεία στο ΤΑΙΠΕΔ ακόμη. Θα εξετάσουμε όλες τις δυνατότητες να βρούμε άλλη λύση, ή μία λύση συμβατή με τις δικές μας προτεραιότητες».

«Όλοι θέλουμε να ολοκληρωθούν τα έργα και θα ολοκληρωθούν» δεσμεύτηκε ο υπουργός, ο οποίος πάντως σημείωσε ότι οι παραχωρήσεις εγείρουν πολλά θέματα, όπως η κοστολόγηση, η ποιότητα των συμβάσεων επίσης, καθώς και το αν διασφαλίζεται η ισότιμη αντιμετώπιση του δημόσιου συμφέροντος και των συμφερόντων των ιδιωτών.

Ειδικότερα, ο υπουργός τόνισε πως το κόστος κατασκευής είναι πάνω από τους διεθνείς μέσους όρους και τα 6,5 δισ. ευρώ που κόστισε η Εγνατία αυτοκινητόδρομος, δεν θα αποσβεστούν ποτέ.

Written by

altpress.gr ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

Comments are closed.