Μεγάλοι φωτογράφοι: Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν

“Υπάρχει μια στιγμή όπου το μάτι,το μυαλό και η καρδιά βρίσκονται σε μια ευθεία.Αυτή είναι η στιγμή που θα μας δώσει μια φωτογραφία που θα μετρήσει για την υπόλοιπη ζωή μας”(Henri Cartier Bresson)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας, ένα μικρό αφιέρωμα  στον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν  στον  μεγάλο φωτογράφο και πατέρα της μοντέρνας φωτοδημοσιογραφίας   που  με την “αποφασιστική του στιγμή” επηρέασε γενεές φωτογράφων... Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι Ανρί-Καρτιέ-Μπρεσόν-13-678x1024.jpg

Henri Cartier-Bresson, Rue Mouffetard, Paris, 1954

Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας

Η 19 Αυγούστου  1839 είναι η ημερομηνία που η Γαλλική κυβέρνηση  ι  παρουσίασε την πατέντα του Louis-Jacques-Mandé Daguerre για την εμφάνιση φωτογραφιών  γνωστή ως μέθοδος της Νταγκεροτυπίας που αναπτύχτηκε το 1934 ή  1935 από τον Ντεγκέρ, δώρο στην ανθρωπότητα.

O Daguerre συνεργάστηκε στενά με τον Nicéphore Niépce από το 1829 μέχρι τον θάνατο του δεύτερου, το 1833, εξελίσσοντας την διαδικασία της Ηλιογραφίας που είχε εφεύρει ο Niépce και η οποία απαιτούσε περίπου 8 ώρες για την εμφάνιση μίας φωτογραφίας.

Η περιγραφή της διαδικασίας της Νταγκεροτυπίας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 9 Ιανουαρίου 1839 στη Γαλλική Ακαδημία Επιστημών.

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι first-photograph.jpeg

Ο Niépce έβγαλε με την μέθοδο της Ηλιογραφίας την πρώτη φωτογραφία στην ιστορία της ανθρωπότητας, από το παράθυρο του σπιτιού του, το 1826 ή 1827, στη Γαλλία.

Στις 19 Αυγούστου η Γαλλική κυβέρνηση, αφού είχε έρθει σε συμφωνία με τον Daguerre και τον γιο του Niépce, προσφέροντας τους ισόβια σύνταξη, παρουσίασε την διαδικασία παραγωγής φωτογραφιών στο παγκόσμιο κοινό. Με αυτή την κίνηση η φωτογραφία γινόταν ελεύθερα προσβάσιμη στο παγκόσμιο κοινό.

Henri Cartier-Bresson, (1908 – 2004)

Από όλα τα μέσα έκφρασης, η φωτογραφία είναι το μόνο που ακινητοποιεί μια συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο…. ‘Οσο με αφορά, το να φωτογραφίζω είναι ένας τρόπος κατανόησης που δεν μπορεί να διαχωριστεί από τα άλλα μέσα οπτικής έκφρασης. Είναι ένας τρόπος να φωνάζω, να απελευθερώνομαι, και όχι να αποδεικνύω η να επιβεβαιώνω τη δική μου ιδιαιτερότητα. Είναι τρόπος ζωής». (Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν)

Ο Γάλλος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν ήταν ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της  μοντέρνας φωτοδημοσιογραφίας και θεμελιωτής της φωτογραφίας δρόμου γνωστής σήμερα ως street photography.

Το 1932, ανακάλυψε την Leica (Λάικα)  που έγινε όπως  ο ίδιος δήλωσε « η προέκταση του ματιού του». ΄Αρχισε έτσι μια μακροχρόνια σχέση πάθους με τη φωτογραφία και αργότερα έκανε ταινιες  με τον Ζαν Ρενουάρ. ΄Ηταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησε το 35mm φορμάτ.

Το 1943, φθάνει στη Γαλλία και μπαίνει στην αντίσταση, όπου συμμετέχει σε φωτογραφικά επιτελεία και καθοδηγεί την κινηματογράφηση και φωτογράφηση της κατοχής και της απελευθέρωσης του Παρισιού.

Έρχεται σε επαφή με σουρεαλιστές οι οποίοι τον επηρεάζουν βαθιά και αρχίζει να απορρίπτει την “εκλεπτυσμένη” ζωή και τους τρόπους της αστικής τάξης που είχε ανατραφεί.

Στα φωτογραφικά του έργα είναι φανερές οι επιρροές του από τις σπουδές του στη ζωγραφική καθώς χρησιμοποιεί άψογη γεωμετρία και ισορροπία και φαίνεται να αντιμετωπίζει το κάθε τι που υπάρχει γύρω του σαν ένα πίνακα ζωγραφικής.

Χρησιμοποιεί μια συνάρτηση στιγμιαίων γραμμών που εμφανίζονται και εξαφανίζονται στιγμιαία μέσα από σχήματα. Δίνει μεγάλη σημασία δηλαδή στη σύνθεση των φωτογραφιών και στην ύπαρξη ενδιαφέροντων στοιχείων με σκοπό να τονίσει και να αποδώσει το θέμα της φωτογραφίας με καθαρότητα.

Το 1947, ιδρύει με τους Robert Capa, κι άλλους φωτορεπόρτερ, το διεθνές ειδησεογραφικό  φωτογραφικό πρακτορείο Μάγκνουμ στο οποίο παρέμεινε μέλος του ως το 1966.

Ο Μπρεσόν,  κατέγραψε με την μηχανή του μερικές από τις πιο καθοριστικές στιγμές της ιστορίας του 20ου αιώνα. Από την Κίνα του Μάο, την Σοβιετική Ένωση, την Αφρική, την Ινδία, το Μεξικό, τον πόλεμο στην Ευρώπη, τον εμφύλιο της Ισπανίας.
Παράλληλα με την υπόλοιπη θεματολογία του, ασχολήθηκε με τα πορτρέτα. Το σημαντικότερο για τον ίδιο ήταν η στιγμή της λήψης και χαρακτηριστικό του είναι ότι δεν ασχολήθηκε ποτέ με την εμφάνιση των φιλμ του. Οι φωτογραφίες του αλλά και η φιλοσοφική του θεώρηση απέναντι στη φωτογραφία, επηρέασε όλες τις επόμενες γενιές φωτογράφων.

Henri Cartier-Bresson. Shanghai. 1948.. The Museum of Modern Art

Written by

altpress.gr ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

Comments are closed.