Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας, ένα μικρό αφιέρωμα στον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν στον μεγάλο φωτογράφο και πατέρα της μοντέρνας φωτοδημοσιογραφίας που με την “αποφασιστική του στιγμή” επηρέασε γενεές φωτογράφων...
Henri Cartier-Bresson, Rue Mouffetard, Paris, 1954
Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας
Η 19 Αυγούστου 1839 είναι η ημερομηνία που η Γαλλική κυβέρνηση ι παρουσίασε την πατέντα του Louis-Jacques-Mandé Daguerre για την εμφάνιση φωτογραφιών γνωστή ως μέθοδος της Νταγκεροτυπίας που αναπτύχτηκε το 1934 ή 1935 από τον Ντεγκέρ, δώρο στην ανθρωπότητα.
O Daguerre συνεργάστηκε στενά με τον Nicéphore Niépce από το 1829 μέχρι τον θάνατο του δεύτερου, το 1833, εξελίσσοντας την διαδικασία της Ηλιογραφίας που είχε εφεύρει ο Niépce και η οποία απαιτούσε περίπου 8 ώρες για την εμφάνιση μίας φωτογραφίας.
Η περιγραφή της διαδικασίας της Νταγκεροτυπίας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 9 Ιανουαρίου 1839 στη Γαλλική Ακαδημία Επιστημών.
Ο Niépce έβγαλε με την μέθοδο της Ηλιογραφίας την πρώτη φωτογραφία στην ιστορία της ανθρωπότητας, από το παράθυρο του σπιτιού του, το 1826 ή 1827, στη Γαλλία.
Στις 19 Αυγούστου η Γαλλική κυβέρνηση, αφού είχε έρθει σε συμφωνία με τον Daguerre και τον γιο του Niépce, προσφέροντας τους ισόβια σύνταξη, παρουσίασε την διαδικασία παραγωγής φωτογραφιών στο παγκόσμιο κοινό. Με αυτή την κίνηση η φωτογραφία γινόταν ελεύθερα προσβάσιμη στο παγκόσμιο κοινό.
Henri Cartier-Bresson, (1908 – 2004)
Από όλα τα μέσα έκφρασης, η φωτογραφία είναι το μόνο που ακινητοποιεί μια συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο…. ‘Οσο με αφορά, το να φωτογραφίζω είναι ένας τρόπος κατανόησης που δεν μπορεί να διαχωριστεί από τα άλλα μέσα οπτικής έκφρασης. Είναι ένας τρόπος να φωνάζω, να απελευθερώνομαι, και όχι να αποδεικνύω η να επιβεβαιώνω τη δική μου ιδιαιτερότητα. Είναι τρόπος ζωής». (Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν)
Ο Γάλλος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν ήταν ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της μοντέρνας φωτοδημοσιογραφίας και θεμελιωτής της φωτογραφίας δρόμου γνωστής σήμερα ως street photography.
Το 1932, ανακάλυψε την Leica (Λάικα) που έγινε όπως ο ίδιος δήλωσε « η προέκταση του ματιού του». ΄Αρχισε έτσι μια μακροχρόνια σχέση πάθους με τη φωτογραφία και αργότερα έκανε ταινιες με τον Ζαν Ρενουάρ. ΄Ηταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησε το 35mm φορμάτ.
Το 1943, φθάνει στη Γαλλία και μπαίνει στην αντίσταση, όπου συμμετέχει σε φωτογραφικά επιτελεία και καθοδηγεί την κινηματογράφηση και φωτογράφηση της κατοχής και της απελευθέρωσης του Παρισιού.
Το 1947, ιδρύει με τους Robert Capa, κι άλλους φωτορεπόρτερ, το διεθνές ειδησεογραφικό φωτογραφικό πρακτορείο Μάγκνουμ στο οποίο παρέμεινε μέλος του ως το 1966.
Ο Μπρεσόν, κατέγραψε με την μηχανή του μερικές από τις πιο καθοριστικές στιγμές της ιστορίας του 20ου αιώνα. Από την Κίνα του Μάο, την Σοβιετική Ένωση, την Αφρική, την Ινδία, το Μεξικό, τον πόλεμο στην Ευρώπη, τον εμφύλιο της Ισπανίας.
Παράλληλα με την υπόλοιπη θεματολογία του, ασχολήθηκε με τα πορτρέτα. Το σημαντικότερο για τον ίδιο ήταν η στιγμή της λήψης και χαρακτηριστικό του είναι ότι δεν ασχολήθηκε ποτέ με την εμφάνιση των φιλμ του. Οι φωτογραφίες του αλλά και η φιλοσοφική του θεώρηση απέναντι στη φωτογραφία, επηρέασε όλες τις επόμενες γενιές φωτογράφων.