Χρειάζονται στην Περιφέρεια Αναπτυξιακές εταιρείες σαν τις σημερινές;Του Νίκου Στουπή

Μια κριτική της λειτουργίας τους επί της ουσίας!

 (στο πρώτο μέρος της παρέμβασής μας σταθήκαμε στις ελπίδες που γέννησε για την ανάπτυξη η δημιουργία των αναπτυξιακών,   την σταδιακή μετεξέλιξή τους σε θεσμούς διαφθοράς και διαπλοκής, τις ευθύνες των «αρχόντων» της πολιτικής εξουσίας της Αυτοδιοίκησης σε αυτό, το ουσιαστικό τους τέλος σήμερα με την μορφή που τις γνωρίσαμε. Σήμερα κάνοντας έναν « απολογισμό» της δράσης των ΑΝΕΤ στην Περιφέρεια, αμετάκλητα τοποθετούμαστε πως η Περιφέρεια μας δεν έχει ανάγκη να έχει τέτοιες  εταιρείες).

1. Η λειτουργία των ΑΝΕΤ στην Περιφέρεια Στερεάς δημιουργεί σοβαρά πολιτικά προβλήματα

Τα δημοσιεύματα για τις ΑΝΕΤ της Περιφέρειας, οι Ερωτήσεις στην Βουλή (ήδη εξ όσων γνωρίζουμε ετοιμάζονται και άλλες και μια προσφυγή στο ΕΓΤΠΕ-Π), οι  προσφυγές  από Περιφερειακό Σύμβουλο στην Επιτροπή του άρθρου 18, έθεσαν ήδη θέματα νομιμότητας και χρηστής διαχείρισης τους (μέχρι και για επίορκους διαχειριστές έγινε λόγος).

Όλα αυτά θέτουν σαφώς θέματα διοικητικής ικανότητας-επάρκειας και ευθυνών των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου που είχαν επωμιστεί την  διαχείριση των ΑΝΕΤ. Κυρίως, όμως αναδεικνύουν πολιτικές ευθύνες και για την ηγεσία του Περιφερειακού Συμβουλίου  συνολικά. 

Πιο συγκεκριμένα και προφανώς:

α)Εάν  η ΦΩΚΙΚΗ ΑΕ επί τρείς συνεχείς χρήσεις είναι ζημιογόνος, πρέπει εκ του νόμου να κλείσει.

β)Εάν η ΦΘΙΩΤΙΚΗ ΑΕ και η ΕΥΒΟΙΚΗ ΑΕ, δεν έχουν προσαρμόσει τα καταστατικά τους (ως  Αναπτυξιακές Εταιρείες ΟΤΑ), και δεν το έκαναν πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος και να κλείσουν.

γ) Στην ΑΝΔΙΑ μετά τα όσα της καταμαρτυρούνται για τον Δ/ντα Σύμβουλο και Διευθυντή της, Περιφερειακό Σύμβουλο-Τριπλοθεσίτη και το ΔΣ αυτής σιωπά, κάποιος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη.

δ) Εάν η ΒΕΑΠΑΕ (Βοιωτική ΑΕ) έπρεπε να έχει κλείσει σύμφωνα με τον νόμο, διότι είναι ζημιογόνα επί τρείς χρονιές, χωρίς αντικείμενο, χωρίς προσαρμογή του καταστατικού της, και «κάποιοι» την διατηρούσαν «ζωντανή» για τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα, κάποιος πρέπει να παρέμβει, και να καταλογιστούν οι ευθύνες που προβλέπει ο νόμος.  

Εάν όλα αυτά δεν έχουν ήδη γίνει, οι ευθύνες βαραίνουν τα Διοικητικά Συμβούλια των ΑΝΕΤ, τους Νόμιμους Εκπρόσωπους και Προέδρους τους. Και τέτοιες ευθύνες  οφείλουν να  διερευνήσουν πάραυτα οι υπάρχουσες προς τούτο Ανεξάρτητες Αρχές. Οι πολιτικές ευθύνες όμως ανήκουν στην ηγεσία της Περιφέρειας και στον Περιφερειάρχη της, πολύ δε περισσότερο όταν ακριβώς αυτά ζητήματα, έστω και επί μέρους, θιγόντουσαν σε κάθε σχεδόν συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Τούτων δεδομένων δεν μπορούμε πλέον να συζητάμε για την χρησιμότητα των σημερινών ΑΝΕΤ της περιφέρειας, διότι  έχουν αναγορευθεί σε κυρίαρχες οι πολιτικές ευθύνες, και ενδεχομένως ακόμα και  ποινικές,  εάν φυσικά αποδειχτεί οιασδήποτε μορφής παράβαση καθήκοντος των αιρετών. 

2. Η χρησιμότητα των σημερινών ΑΝΕΤ στην Περιφέρεια Στερεάς: Πρωταγωνιστές ουσιαστικά στην αποδιάρθρωση του δημοκρατικού σχεδιασμού-προγραμματισμού που κλήθηκαν να υπηρετήσουν.

Πολλοί λένε ότι οι ΑΝΕΤ είναι εργαλεία σχεδιασμού και προγραμματισμού των τοπικών προγραμμάτων. Αλλοίμονο όμως, εάν ο Δημοκρατικός προγραμματισμός, η «από τα κάτω προσέγγιση στον σχεδιασμό της ανάπτυξης», η ιεράρχηση των κοινωνικών αναγκών και η υλοποίηση προγραμμάτων χωρικής προσέγγισης και ισόρροπης ανάπτυξης περιοχών, είχε να κάνει με το μοίρασμα επενδύσεων που κάνουν οι σημερινοί πρόεδροι των ΑΝΕΤ για «εξυπηρέτηση» των εν δυνάμει  ψηφοφόρων

Η χρησιμότητα των σημερινών ΑΝΕΤ στην Περιφέρεια Στερεάς δεν είναι συνώνυμη με την ρητορική της εκφώνηση. Ένα σχήμα κρινόμενο εκ του αποτελέσματος που παράγει, καθίσταται αναγκαίο τότε μόνο  και εφόσον είναι και χρήσιμο, πριν από όλα στην κοινωνία και στους θεσμούς της.

Ας εξηγηθούμε όμως με συγκεκριμένα παραδείγματα για την στρεβλή αντίληψη και διαχείριση του δημοκρατικού προγραμματισμού,  από τις ΑΝΕΤ και τους αιρετούς :

α) Ποιοι φωστήρες της τοπικής ανάπτυξης καθόρισαν και χωροθέτησαν ότι στο ένα χωριό της περιφέρειάς μας, θα υλοποιείται το τάδε πρόγραμμα και παραδίπλα σε περιοχή με ακριβώς παρόμοια χαρακτηριστικά θα υλοποιείται εντελώς το αντίθετο ;

β) Ποιοι είναι αυτοί οι ειδικοί των ΑΝΕΤ κα της ανάπτυξης που καθόρισαν ότι τα Προγράμματα Αγροτικής ή Τοπικής Ανάπτυξης (LEADER) πρέπει να έχουν «τρύπες» στον Χάρτη ; (πχ. στην Βοιωτία, ή όπως παλιότερα ένα «τοπικό» LEADER ξεκίναγε από την Αμφιλοχία και έφτανε στην Δυτική Φθιώτιδα ? )

γ) Ποιοί είναι αυτοί που χωροθετούν και μοιράζουν τις περιοχές για εφαρμογή προγραμμάτων  ανάλογα με τι τους βολεύει, κόντρα στις βασικές λογικές σχεδιασμού με χωρική προσέγγιση, την ενότητα του χώρου, την ολοκληρωμένη μορφή ;   

δ) Ποια σαΐνια της τοπικής ανάπτυξης αιρετοί και μη, καθόρισαν ότι ο Δήμος Κτημενίων αναπτύσσεται καλύτερα, όταν συμπεριλαμβάνεται στο LEADER της Καρδίτσας ; Ποιοι αιρετοί και «αναπτυξιολόγοι» καθόρισαν ότι η νοτιανατολική Ευρυτανία θα αναπτυχθεί υλοποιώντας το πρόγραμμα LEADER της ΑΙΤΩΛΙΚΗΣ και της ΤΡΙΧΩΝΙΔΑΣ ;

ε) Ποια διαχειριστική ικανότητα επικαλείται η ΦΘΙΩΤΙΚΗ όταν της εγκρίνεται πρόγραμμα LEADER 7.500.000€ το 2009 με ποσοστό επιχορήγησης 50% και το προκηρύσσει δύο χρόνια μετά με ποσοστό επιχορήγησης 30% ;

στ) Ποια ικανότητα διεύθυνσης προγραμμάτων θα επικαλεστεί η ΕΥΒΟΙΚΗ όταν διεκδικεί και παίρνει εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών Πρόγραμμα LEADER 10.131.579,00 € για δύο Δήμους με τις γνωστές «παράπλευρες» διαδικασίες…και βεβαίως η ηγεσία της στοιχειωδώς δεν αντιλαμβάνεται ότι με ποσοστό επιδότησης 30% και σε αυτούς τους καιρούς δεν θα μπορέσει να το απορροφήσει καθιστάμενη αφερέγγυα ; ( Ήδη φτάνουμε στο τέλος της περιοδου 2007-2013 και διαχειρίζεται μια  (1) και μοναδική επένδυση από την πρώτη προκήρυξη…!  ) 

ζ) Ποια είναι αυτά τα τζιμάνια των ΑΝΕΤ και της Αυτοδιοίκησης που καθόρισαν ότι ο επενδυτής του Καρπενησίου, της Δομνίστας και του Φουρνά θα τρέχει στο Αγρίνιο, στην Καρδίτσα, στην Ναύπακτο, για ενημέρωση και για να πάρει τον Φάκελο Υποψηφιότητας από την ΑΝΚΑ, την ΤΡΙΧΩΝΙΔΑ, και την ΑΙΤΩΛΙΚΗ;

η) Γιατί διατηρείται η Ευρυτανία ΑΕ και δεν κλείνει; Γιατί διατηρούνται τα 12€ συμμετοχή της Περιφέρειας στην Τριχωνίδα ΑΕ και δεν παραχωρούνται οι μετοχές σε αντίστοιχους φορείς του δημοσίου της γειτονικής  Περιφέρειας ; 

θ) Ποιος  αναπτυξιολόγος όρισε ότι οι τοπικές ΑΝΕΤ  μπορούν να γίνουν περιφερειακά σχήματα επειδή μέτοχος είναι η περιφέρεια, ενώ περιφερειακά σχήματα που υλοποιούν οριζόντια προγράμματα, δεν είναι στους συνομιλητές της περιφέρειας ;  

ι) Ποιοι είναι οι φωστήρες του περιφερειακού σχήματος σύμπραξης που με τις κινήσεις και παρεμβάσεις τους έχουν φέρει σε οριακό σημείο την υλοποίηση 150 επενδυτικών σχεδίων του άξονα 3 του ΠΑΑ – Αλένδρος Μπαλτατζής (ΟΠΑΑΧ) στην Περιφέρειά μας ;

Αυτά βέβαια θα συμβαίνουν όταν χωρίς περιφερειακή στρατηγική υποδεικνύεις επί μέρους εφαρμογές, κοιτάς απλώς την απορρόφηση πόρων από μέτρα και ενέργειες που υπάρχουν στο τραπέζι χωρίς ούτε καν να τα αξιολογείς. Διότι ακριβώς η έγνοια των αιρετών-διαχειριστών και των στελεχών στις ΑΝΕΤ είναι τα «Προγράμματα», οι διορισμοί και οι εξυπηρετήσεις – εκδουλεύσεις ημετέρων……

3. Περί τεχνογνωσίας των Αναπτυξιακών !…

Σήμερα διάφοροι στις ΑΝΕΤ μιλούν για συσσωρευμένη τεχνογνωσία που διαθέτουν.

Ας ρωτήσουμε όμως τα στελέχη τους, ποια είναι η τεχνογνωσία που κατέχουν η τι ξέρουν να κάνουν η απάντηση μάλλον θα είναι  «Όλα και τίποτα ή  λίγο απ΄ όλα». Ακριβώς διότι απουσιάζει  η ειδίκευση, η πρωτοβουλία, η επαγγελματική εμπειρία, το πείραμα, η γνώση, οι πιλοτικές εφαρμογές.

Ποια είναι όμως σήμερα η πραγματική τεχνογνωσία των Αναπτυξιακών ; Ποια αναπτυξιακή πρωτοβουλία  λήφθηκε ή σχεδιάστηκε από τις Αναπτυξιακές, που να έδωσε τόνο στην περιφέρεια, ή να στήριξε σημαντικά στον προγραμματισμό της;….Μήπως η εκ συστήματος υλοποίηση του ανατιθέμενου έργου της κουνουποκτονίας;

H μήπως η διαμεσολάβηση για ανάληψη προγραμμάτων αναδιανομής του Δημοσίου χρήματος τοπικά ;

Ακόμη και οι «Δρόμοι του Κρασιού» (μια μελέτη Δικτύου Οινοποιητικών Επιχειρήσεων της Στερεάς…) που σχεδιάστηκαν επί δύο χρόνια από τα κάτω και από άλλο φορέα πέραν των ΑΝΕΤ, ύψους 5.800.000€ για ένταξη στο ΠΕΠ…μετατράπηκαν παραμονές των Βουλευτικών εκλογών σε  βραδιά οινοποσίας στην Χαλκίδα κόστους 80.000€   και μοχλό προβολής της Κοινοβουλευτικής υποψηφιότητας  της τότε Γενικής Γραμματέως στην περιφέρειά μας. 

Ο δημοκρατικός προγραμματισμός και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός – ευτυχώς – είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για να αφεθεί στα χέρια των ΑΝΕΤ…και των διοικητών της, ακόμα και αν αυτοί είναι  αιρετοί κάθε βαθμού.

Στις σημερινές συνθήκες η Περιφέρειά μας όχι μόνο δεν έχει οποιαδήποτε ανάγκη από αναπτυξιακές εταιρείες με το σημερινό μοντέλο λειτουργίας  τους, αλλά  πρέπει να απαλλαγεί τάχιστα από το «πονεμένο» και «βαρύ» φορτίο τους.

(στην επόμενη συνέχεια η άποψή μας για το τι Αναπτυξιακή εταιρεία έχει ανάγκη η Περιφέρεια)

 Νίκος Στουπής

 Περιφερειακός σύμβουλος της Ριζοσπαστικής και Οικολογικής

Συνεργασίας  για τη Στερεά Ελλάδα

Written by

altpress.gr ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

Comments are closed.